Grooming

lördag 21 september 2013

Skäggobservation nr 4: Ålder på Systembolaget och skägg (Hypotes: Inget direkt samband mellan ålder och skägg)

I flera år har jag reagerat, pekat på och diskuterat hur personalen på Systembolaget många gånger begär att se legitimation de gångar jag har odlat skägg (jag har dock aldrig haft så mycket skägg som nu), men de begär inte legitimation inte lika ofta när jag är slätrakad. Min tidigare hypotes var att personalen agerar på detta sätt för att de utgår från att man med hjälp av skägg försöker se äldre ut och på så sätt kunna köpa ut alkohol även om man inte är tillräckligt gammal.

Kopplar jag dock ihop min tidigare observation gällande att de som gillar skägg tycker att jag ser yngre ut med skägg, ställs den tidigare hypotesen på sin ända. Att Systembolagets personal begär legitimation när jag har skägg kan helt enkelt bero på att de verkligen tycker att jag ser yngre ut.

Detta kan givetvis vara något som kan skilja sig från person till person bland personalen. Systembolagspersonal som gillar skägg begär legitimation när du har skägg för att du ser yngre ut och systembolagspersonal som inte gillar skägg begär legitimation när du inte har skägg för att du ser äldre ut.

Kanske går jag vidare och gör en statistisk undersökning en dag. Mitt antagande är dock att det inte finns något direkt starkt samband mellan att ha skägg och vilken ålder du antas vara i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar